Koperkleurig, mat

Koperkleurig, mat

Na zestien jaar fietsen op tweede- en derdehands fietsen heb ik mezelf een nieuwe fiets beloofd. Sinds jaar en dag kan ik via het werk gebruikmaken van het Fietsenplan. Steeds kwam het er niet van, schoof ik het papierwerk vooruit en reed ik door op mijn oude fiets. Totdat de rem het onlangs begaf en bleef hangen.

Toen ik na een stevige hardlooptraining terug naar huis wilde fietsen, werd dat met de geblokkeerde remmen een pittig toetje. Zelfs het fietsen in de laagste versnelling leek nog het meest op een bergetappe. Doodmoe, trillend, grauw en grijs kwam ik thuis, dook na een tweede douchepartij mijn bed in en wist zeker dat ik klaar was met mijn oude Gazelle fiets.

Het toeval wilde dat er niet veel dagen later een fietsshow werd gehouden op het werk. Ter promotie van het fietsen naar het werk én ere van het Fietsenplan. Op slag werd ik verliefd op een rode Gazellefiets met blauwe velgen. De papieren voor het Fietsplan kreeg ik mee; de zaterdag erop volgend zou ik proeffietsen bij de plaatselijke fietsenman.

Het duurde natuurlijk een eeuwigheid voor het zaterdag werd. Toen het eindelijk zover was bleek ik te zijn overvallen door een zomerse griep, wat zich uitte in vermoeidheid, lamlendigheid, een fikse keelpijn en als bonus een irritante kriebel, zodat ik elke derde ademhaling moest hoesten. Desondanks ging ik met naar de fietsenhandelaar; mijn rode  fiets stond immers op mij te wachten.

Tot mijn spijt en desillusie bleek dat de fiets verschrikkelijk vervelend reed. Althans, voor mij. Ik zat met wijd gespreide armen vanwege het extra brede stuur, mijn lijf krom voorovergebogen, de voeten rechtstandig onder het lijf gezet en daarmee kwam ik amper vooruit.  In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn grieperige conditie lag. De fietsenman kwam me tegemoet, vertelde dat het ook echt aan het model kon liggen. Hij vroeg me wat ik normaal gesproken fietste en ik vertelde hem,  dat ik meer een opoefiets type ben, rechtop zittend en de trappers iets voor het lichaam, zodat mijn been een mooie ronde slag maakt. En dat ik af en toe wissel met een Gazelle fiets uit de vorige eeuw, met zeven versnellingen.

Na het schatten van mijn lichaam- en beenlengte pakte de fietsenman een andere fiets uit het schap, met de mededeling dat dit model mogelijk meer comfortabel zou aanvoelen. Dat klopte ook, de fiets toerde direct feestelijk. Het trapte fijn, het stuurde prettig en de versnellingen schakelden soepel. De fiets leek ook wel wat op een opoefiets, kleur zwart en dat was meteen ook het minpunt, wat mij betreft want model opoe wilde ik nu juist niet meer.  Uit de folder bleek echter, dat de fiets ook in het koperkleurig, mat, kon worden geleverd. Op slag was ik verkocht, de kleur van onze koperkleurige Volvo zit immers al een beetje in mijn kleurgenen verankert.  Weet ik veel of mijn fiets ooit achter op de trekhaak van Björn terechtkomt, maar àls het gebeurt, past het zaakje tenminste bij elkaar.

De fiets moest nog wel worden besteld en via internet moesten zowel de fietsenman als ikzelf wat formulieren invullen. Een halve week later werd de fiets geleverd, heb ik de Griep des Doods met koorts overleefd en trap ik mezelf heerlijk licht de wereld door. Of de fiets ook echt bij onze Björn past moet helaas nog blijken; onze Volvokind is nog niet geleverd. Hij heeft een kapotte as, die vervangen moet worden en de meneer van de garage heeft beloofd geen half werk te zullen leveren maar garant te zullen staan voor kwaliteit en veiligheid, zoals het model auto zelf.

In huize Lettersmid wachten we dus geduldig af tot onze Björn geleverd wordt. Tot die tijd staat er in elk geval ‘s morgens één koperkleurig vervoermiddel glimmend op mij te wachten.

 

Bron afbeelding: BSP fietsen, https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/moederfietsen/la-dolce-vita/

Eén gedachte over “Koperkleurig, mat

  1. Ha, het is niet alles goud wat er blinkt, gaat hier in positieve zin op. Dat gaat binnenkort design op stap.
    Fiets en auto bij elkaar passend. ’t Is fraai.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.